dijous, 19 de maig del 2016

Ubuntu en el meu Chromebook

El producte Chromebook fa dos anys que el vaig comprar i hem va agradar per la seva durabilitat de bateria, lleugeresa i el fet de treballar exclusivament en el núvol. Però passa el temps i trobes a faltar eines de treball, edició i complements com java... i em preguntava, com seria aquest dispositiu amb Ubuntu...
Passa el temps i vaig provar Crouton, però no em servia tenir un sistema operatiu dins d'un altre sistema operatiu així que vaig tornar al Chrome.
Fa dues setmanes em vaig veure obligat a ficar-m'hi de ple perque em van dir que "és impossible ficar Linux a un Chromebook"...

Fent una cerca exhaustiva i juntant tota la informació que he pogut compilar, he aconseguit fer del meu Chromebook un dispositiu estable o prou estable dins de les seves mancances i per això va dedicat aquesta entrada.

El que he fet és eliminar totalment Chrome del dispositiu i ficar Ubuntu 16.04 sobre el meu Toshiba Chromebook 2 cb30-102 i apojat amb una tarja SD de 64GB per augmentar els 16GB tan limitats.

Primer m'he basat en aquest tutorial:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Chrome_OS_devices
NOTA: Recomano fer una copia de seguretat o descarregar el "restaura oficial"
https://chrome.google.com/webstore/detail/chromebook-recovery-utili/jndclpdbaamdhonoechobihbbiimdgai?hl=es
I seguir les instruccions:
https://support.google.com/chromebook/answer/1080595?hl=es 

Activem el "Modo Desarrollador"

Primer cal tenir el Chrome totalment apagat i l'engegarm amb tenint les tecles ESC + Refrescar ( equivalent a F3 ) i el botó d'engegada. S'engegarà l'equip mostrant en la pantalla el simbol d'exclamació, apretem les tecles CTRL+D i reponem un parell de preguntes, acte seguit es reinicarà i es restaurarà el sistema a una versió de "Developer". Veurem que al reiniciar caldrà tornar a apretar les tecles CTRL+D. Deixo un video d'exemple:



Activem la SeaBIOS 

Una vegada iniciem no cal tornar a fer tot el procés de registre, només connectem a la wifi i tant prompte es connecte apretem les tecles CTRL+ALT+--> ( Correspon a F2 ) i accedirem al terminal.
Ens validem com usuari
cronos
sense contrasenya i ens fem sudoer amb
sudo bash 
i activem la SeaBIOS amb:
crossystem dev_boot_usb=1 dev_boot_legacy=1
I reiniciem el sistema sistema amb:
sudo reboot
A partir d'ara, cada vegada que engegue l'ordinador apretarem "CTRL+L" on accedirem a una mena de BIOS on apretem la tecla ESC per accedir al boot menu.
NOTA: A partir d'ara haurem d'apretar CTRL+L i ESC per engegar el sistema, d'altra manera no s'engegarà. Existeixen maneres de fer que sempre engegue per SeaBIOS però vull tenir l'opció de tornar a ficar ChromeOS amb el SD de restauració.

Instal.lem Ubuntu

Jo he instal.lat Ubuntu 16.06 previament cremat a un pendrive USB. No te cap problema en la instal.lació, en el meu cas deixo que l'instal.lador esborre totes les particions previes i genere la partició SWAP i / automàticament.
Tornem a engegar el sistema ( recordem que quan engegue cal tornar a fer CTRL+L i després ESC per seleccionar el disc del portàtil). Engegarem sense cap problema el nostre Ubuntu però caldrà fer uns últims moviments. Així que iniciem sessió i obrim un terminal amb CTRL+T:
Editem el grub:
sudo gedit /etc/default/grub
i la linia que fica:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
la deixem així:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="tpm_tis.interrupts=0 modprobe.blacklist=ehci_pci quiet splash"

Tanquem l'editor i actualitzem:
sudo update-grub2
Conteinuem editant:
sudo gedit /etc/rc.local
I afegim abans de "exit 0":
echo 1 > /sys/devices/pci0000\:00/0000\:00\:1d.0/remove
Tanquem editor i per últim afinem el disc SSD.
sudo gedit /etc/fstab
i a la linia de /, similar a:
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=2b65fb48-27f2-4ba5-b59f-2806b798b29b / ext4 defaults 0 1
es deixa així:
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=2b65fb48-27f2-4ba5-b59f-2806b798b29b / ext4 defaults,noatime,nodiratime,discard 0 1
Reiniciem l'equip i ja tenim el nostre Ubuntu perfectament instal.lat.
NOTA: Per ara NO ES POT HIBERNAR per tant, només podem optar a la Suspensió. També m'he trobat que cada vegada que torno de la Suspensió, la tarja de xarxa no s'aixeca automàticament pel que tinc que reiniciar-la.

Tecles d'acces ràpid

Un teclat de 102 tecles està bastant restringit, sobretot perque no podem adjustar volum o brillo, per això modificarem el teclat. Primer accedim al terminal:
sudo apt-get install xdotool
i accedim a Paràmetres del sistema i Teclat. Accedim a la pestanya Dreceres
i primer accedim a So i multimedia i cliquem en Volum silenciat - Cliquem i apretem la tecla que volem dedicar. Fem el mateix per Abaixa el volum i Apuja el volum.
Ara afegirem clicant en el botó + i afegiem:
Nom: Menys Brillo
Ordre: xdotool key XF86MonBrightnessDown
Clica en inhabilitat i apreta F6.
Nom: Més Brillo
Ordre: xdotool key XF86MonBrightnessUp
Clica en inhabilitat i apreta F7
Nom: Refresca pàgina web:
Ordre: xdotool key ctrl+r
Cicla en inhabilitat i apreta F3
Nom Bloca MAY
Ordre: xdotool key Caps_Lock
Clica en inhabilitat i apreta Majus+Lupa( tecla Super)

No és un procés curt però funciona


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada